Saturday, April 4, 2009

17 - Agama Rasmi

KE-17 (SHALOM MENULIS):
Dalam konteks Malaya, penggunaan Allah telah digunakan seawal tahun 1514 oleh orang Kristian. Kitab salat as-sawai (Christian prayers) yang diterbitkan pada tahun 1514 menggunakan Allah. Begitu juga Christian catechisms dalam bahasa melayu yang diterbitkan sekitar tahun 1545. Begitu juga dengan Injil Matius yang diterjemahkan ke dalam bahasa melayu pada tahun 1629. Sama juga dengan kamus Melayu-Latin yang diterbitkan pada 1631, dimana Deus diterjemahkan sebagai Allah.



Begitu dengan Sabah/Sarawak. Penggunaan Allah/Allah Taala telah meluas digunakan sebelum kemasukan kedua-dua wilayah tersebut ke dalam Persekutuan Malaysia. Mungkin kita pula, salah satu sebab mengapa Sabah/Sarawak DIJEMPUT menyertai persekutuan Malaysia adalah untuk menyimbangi komposisi kaum dimana kemasukkan Sabah/Sarawak akan menyeimbangi kaum bumiputra dengan bukan bumi.



Malahan, semasa pengistiharan Pembentukan Malaysia, deklarasi dimulakan dengan ¡°Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Mengasihani, segala puji bagi Allah yang Maha Berkuasa¡¯, dimana pada masa itu telah diketahuai Allah bukan milik mutlak orang melayu di Malaya.


PENJELASAN:

Pada tahun-tahun 1500 dan 1600, orang-orang Islam tidak mahir ilmu perbandingan agama. Orang-orang Melayu baru hendak mengenal agama Islam dengan mendalam. Bible pun mereka tidak pernah baca. Kelemahan mereka dalam menyedari hal ini bukan bererti Islam menyetujuinya. Tapi hari ini orang-orang seperti kami semakin ramai.


Baiklah, dalam kitab-kitab yang anda sebutkan, apakah “Allah” itu dinisbahkan kepada Jesus?

Siapakah yang menterjemahkan kitab-kitab itu ke Bahasa Melayu? Apakah mereka mahir dengan agama Islam? Jangan-jangan mereka orang biasa yang tidak punya pengetahuan agama Islam lalu menulis mengikut apa kata majkan mereka.

Deus diterjemahkan sebagai Allah ya? Ada bukti tak mengatakan Deus itu Jesus dan Roh Kudus?


Anda jangan terpedaya dengan Pengisytihatan Kemerdekaan itu. Lihat betul-betul di sana tertulis, “MAHA BERKUASA.” Kita sudah bahaskan betapa Jesus tidak Maha Kuasa. Semak semula sebelum-sebelum ini.


Kemudian, kemerdekaan salah satunya adalah atas syarat ISLAM JADI AGAMA RASMI NEGARA. Bukannya SEMUA AGAMA jadi agama rasmi negara. Yang tertulis: “Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Mengasihani, segala puji bagi Allah yang Maha Berkuasa” itu merujuk kepada agama rasmi iaitu Islam, bukan semua agama. Jangan salah faham.

No comments:

Post a Comment